Klagen is geen paardenmiddel

Uitspraken van de rechter met betrekking tot de klachtplicht lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Eerder signaleerde mijn kantoorgenoot een interessante uitspraak over de klachtplicht, waar wél tijdig was geklaagd. Thans houd ik u een uitspraak voor waarin dat niét het geval was.

De casus
Een consument kocht een paard voor € 10.000,-. Een zesjarige ruin, opgeleid in de dressuur tot niveau M. Twee maanden na de aankoop is het paard verschillende keren behandeld door een masseur/fysiotherapeut/kraker. Het paard loopt niet echt goed. Er is nog een nieuw zadel gekocht, maar ook dat mocht niet baten. Dus naar de dierenarts, ruim 5 maanden na de eerste klachten. Voor het eerst raakt de verkoper van het paard op de hoogte van de situatie. De koper stuurt een e-mail, waarin hij klaagt over een gebrek dat te zien is op keuringsfoto's van de aankoopkeuring.

De uitspraak
Volgens het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden klaagt de klager echter te laat. Zeker toen de klachten van het paard bleven aanhouden na de eerste behandelingen door een masseur/fysiotherapeut, had de verkoper daarvan op de hoogte moeten worden gebracht. Juist bij levende have is het van belang dat de verkoper tijdig wordt geïnformeerd over de gezondheidsproblemen. Dat geldt temeer in het geval van een consumentenkoop. Door de gebreken aan het paard niet tijdig te melden, heeft de koper het de verkoper onmogelijk gemaakt om zich al in een vroeg stadium een oordeel te vormen over de klachten, en zo mogelijk preventieve of curatieve maatregelen te adviseren.

Conclusie
Voldoen aan de klachtplicht klinkt misschien negatief, maar het is een vereiste - geen paardenmiddel. Koopt u iets? En zijn er tekenen die op problemen wijzen? Probeer het dan niet eerst zelf op te lossen, maar stuur meteen een e-mail, sms, WhatsApp of brief aan de verkoper. Stel de verkoper op de hoogte van waar u tegenaan loopt. Stuur bijvoorbeeld:
“De volgende redenen doen mij vermoeden dat er een probleem is met de aankoop […] Wat er precies aan de hand is weet ik nog niet, maar dat ga ik onderzoeken. Graag treed ik in overleg over een oplossing.”

 

Kwestie uitgelicht

Mr. Frank Kuiper
Aanbesteding: wie bepaalt of de inschrijving abnormaal laag is?

Mr. Frank Kuiper

Een aanbesteding verliezen is nooit leuk. Je steekt er veel tijd en energie in, en hoopt op een mooie opdracht. Als je dan het gevoel krijgt dat je concurrent de… Verder lezen

Mr. Ingrid Willems
Knippen en plakken? Liever niet

Mr. Ingrid Willems

Even googelen naar een leuke afbeelding voor op de website. Knippen, plakken en klaar. Grote kans dat je op deze manier het auteursrecht overtreedt. En komt de fotograaf… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Hoe finaal is een finale kwijting?

Mr. Ingrid Bouwman

Wanneer je als werkgever afscheid neemt van je werknemer, wil je dat dat goed gebeurt. Geen losse eindjes en geen dingen waar hij later op kan terugkomen. Een finaal… Verder lezen

Een helder advies met het hoogst haalbare voor de klant

We zijn enorm blij dat Ingrid Willems ons kantoor komt versterken. Ingrid heeft haar sporen verdiend als curator en is lid van de Vereniging voor Insolventierecht… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Werkgever moet slapend dienstverband van zieke werknemer beëindigen

Mr. Ingrid Bouwman

Een terminaal zieke werknemer wilde dat zijn werkgever de arbeidsovereenkomst zou beëindigen zodat hij de transitievergoeding zou ontvangen. Het Scheidsgerecht Gezondheidszorg… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Volledige openheid over koopovereenkomst

Mr. Frank Kuiper

Stel: een bedrijf is net verkocht en alle schuldeisers zijn betaald, behalve uw bedrijf. Voordat u gaat procederen wilt u dan wel weten hoe die koopovereenkomst… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Je kunt aanbestedingsstukken niet letterlijk genoeg nemen

Mr. Frank Kuiper

Houdt u aan de letter van de vraag … Het bedrijf Wavin schreef onlangs in op een aanbesteding van Dunea voor het leveren van kunststof buizen en hulpstukken. In… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Eindejaarsuitkering: van gunst naar verplichting?

Mr. Ingrid Bouwman

Stel: u geeft al een aantal jaren rond de jaarwisseling een extra loonbedrag aan uw werknemers. Bent u dan verplicht om dit elk jaar te doen? Wel als er een afspraak… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Hoe een boete van meer dan € 100.000 toch niet hoefde te worden betaald

Mr. Frank Kuiper

REG ontwikkelde een marketingformule voor makelaars in het topsegment, onder de naam Qualis. Een makelaar in Rotterdam ging in 2009 werken met deze formule. In de… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Opzegging? Goed lezen!

Mr. Frank Kuiper

Als je een overeenkomst opzegt, formuleer de opzegging dan eenduidig. En krijg je te maken met een opzegging? Lees heel goed wat de klant precies opzegt. Door een… Verder lezen

 
(c) 2019 Jager Kuiper advocaten | Ontwerp: fwd concept

Jager Kuiper advocaten
Bevrijdingsweg 1, Hattem
(038) 444 99 88