Klagen is geen paardenmiddel

Uitspraken van de rechter met betrekking tot de klachtplicht lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Eerder signaleerde mijn kantoorgenoot een interessante uitspraak over de klachtplicht, waar wél tijdig was geklaagd. Thans houd ik u een uitspraak voor waarin dat niét het geval was.

De casus
Een consument kocht een paard voor € 10.000,-. Een zesjarige ruin, opgeleid in de dressuur tot niveau M. Twee maanden na de aankoop is het paard verschillende keren behandeld door een masseur/fysiotherapeut/kraker. Het paard loopt niet echt goed. Er is nog een nieuw zadel gekocht, maar ook dat mocht niet baten. Dus naar de dierenarts, ruim 5 maanden na de eerste klachten. Voor het eerst raakt de verkoper van het paard op de hoogte van de situatie. De koper stuurt een e-mail, waarin hij klaagt over een gebrek dat te zien is op keuringsfoto's van de aankoopkeuring.

De uitspraak
Volgens het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden klaagt de klager echter te laat. Zeker toen de klachten van het paard bleven aanhouden na de eerste behandelingen door een masseur/fysiotherapeut, had de verkoper daarvan op de hoogte moeten worden gebracht. Juist bij levende have is het van belang dat de verkoper tijdig wordt geïnformeerd over de gezondheidsproblemen. Dat geldt temeer in het geval van een consumentenkoop. Door de gebreken aan het paard niet tijdig te melden, heeft de koper het de verkoper onmogelijk gemaakt om zich al in een vroeg stadium een oordeel te vormen over de klachten, en zo mogelijk preventieve of curatieve maatregelen te adviseren.

Conclusie
Voldoen aan de klachtplicht klinkt misschien negatief, maar het is een vereiste - geen paardenmiddel. Koopt u iets? En zijn er tekenen die op problemen wijzen? Probeer het dan niet eerst zelf op te lossen, maar stuur meteen een e-mail, sms, WhatsApp of brief aan de verkoper. Stel de verkoper op de hoogte van waar u tegenaan loopt. Stuur bijvoorbeeld:
“De volgende redenen doen mij vermoeden dat er een probleem is met de aankoop […] Wat er precies aan de hand is weet ik nog niet, maar dat ga ik onderzoeken. Graag treed ik in overleg over een oplossing.”

 

Kwestie uitgelicht

Mr. Ingrid Bouwman
Nieuwe wet beïnvloedt de transitievergoeding

Mr. Ingrid Bouwman

De nieuwe Wet arbeidsmarkt in balans (WAB) is nog niet door de Eerste Kamer, maar er wordt al ruimschoots op voorgesorteerd. Ook in de vorm van personeelsbeleid,… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Bestuurder na turbo-liquidatie persoonlijk aansprakelijk

Mr. Frank Kuiper

Een grafisch vormgever werd door een bv benaderd met de vraag of zij kon begeleiden bij een project. Dat kon, en op 4 november 2016 zond de grafisch vormgever een… Verder lezen

Mr. Ingrid Willems
Opvolgend bestuurders opgelet: zijn de jaarrekeningen gepubliceerd?

Mr. Ingrid Willems

Gaat u als opvolgend bestuurder aan de slag bij een onderneming in zwaar weer? Controleer dan meteen of alle jaarrekeningen van de onderneming zijn gedeponeerd.… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
In de tang van leverancier kopieermachine

Mr. Frank Kuiper

Veel bedrijven huren een kopieermachine – bijvoorbeeld voor zes jaar, inclusief onderhoud. Logisch, want zo hoeft u zo’n dure machine niet te kopen. Maar let dan… Verder lezen

Mr. Ingrid Willems
Woning geschikt voor normaal gebruik?

Mr. Ingrid Willems

Als je een huis koopt, ga je ervan uit dat dit geschikt is om er in te wonen. Je mag er als koper van uitgaan dat je huis de eigenschappen bezit die voor normaal… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Slapend dienstverband: houden zo of wakker schudden?

Mr. Ingrid Bouwman

Volgens de wet ben je als werkgever niet verplicht om een dienstverband met een langdurig zieke werknemer te beëindigen. Toch oordeelden twee rechters anders én… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Een werknemer zegt op. Wat moet u doen?

Mr. Ingrid Bouwman

Soms zegt een werknemer plotseling op terwijl u deze kracht nou juist niet kwijt wilde. Maar het komt ook voor dat de opzegging u als werkgever wel past. Op welke… Verder lezen

Mr. Ingrid Willems
Biertje? Waar de rechter naar kijkt als twee merken op elkaar lijken.

Mr. Ingrid Willems

Bedrijven investeren vaak flink in hun merk. Logisch, want ze gebruiken een merk om reclame te maken voor een product, of om de herkomst ervan duidelijk te maken.… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Een overeenkomst opzeggen, vanwege een klant. Mag dat?

Mr. Frank Kuiper

Een bijzondere procedure bij de rechtbank Den Haag begin dit jaar over een opzegging van een overeenkomst. Het bedrijf Labortech was een overeenkomst aangegaan met… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Aanbesteding: wie bepaalt of de inschrijving abnormaal laag is?

Mr. Frank Kuiper

Een aanbesteding verliezen is nooit leuk. Je steekt er veel tijd en energie in, en hoopt op een mooie opdracht. Als je dan het gevoel krijgt dat je concurrent de… Verder lezen

 
(c) 2019 Jager Kuiper advocaten | Ontwerp: fwd concept

Jager Kuiper advocaten
Bevrijdingsweg 1, Hattem
(038) 444 99 88