Klagen is geen paardenmiddel

Uitspraken van de rechter met betrekking tot de klachtplicht lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Eerder signaleerde mijn kantoorgenoot een interessante uitspraak over de klachtplicht, waar wél tijdig was geklaagd. Thans houd ik u een uitspraak voor waarin dat niét het geval was.

De casus
Een consument kocht een paard voor € 10.000,-. Een zesjarige ruin, opgeleid in de dressuur tot niveau M. Twee maanden na de aankoop is het paard verschillende keren behandeld door een masseur/fysiotherapeut/kraker. Het paard loopt niet echt goed. Er is nog een nieuw zadel gekocht, maar ook dat mocht niet baten. Dus naar de dierenarts, ruim 5 maanden na de eerste klachten. Voor het eerst raakt de verkoper van het paard op de hoogte van de situatie. De koper stuurt een e-mail, waarin hij klaagt over een gebrek dat te zien is op keuringsfoto's van de aankoopkeuring.

De uitspraak
Volgens het gerechtshof Arnhem-Leeuwarden klaagt de klager echter te laat. Zeker toen de klachten van het paard bleven aanhouden na de eerste behandelingen door een masseur/fysiotherapeut, had de verkoper daarvan op de hoogte moeten worden gebracht. Juist bij levende have is het van belang dat de verkoper tijdig wordt geïnformeerd over de gezondheidsproblemen. Dat geldt temeer in het geval van een consumentenkoop. Door de gebreken aan het paard niet tijdig te melden, heeft de koper het de verkoper onmogelijk gemaakt om zich al in een vroeg stadium een oordeel te vormen over de klachten, en zo mogelijk preventieve of curatieve maatregelen te adviseren.

Conclusie
Voldoen aan de klachtplicht klinkt misschien negatief, maar het is een vereiste - geen paardenmiddel. Koopt u iets? En zijn er tekenen die op problemen wijzen? Probeer het dan niet eerst zelf op te lossen, maar stuur meteen een e-mail, sms, WhatsApp of brief aan de verkoper. Stel de verkoper op de hoogte van waar u tegenaan loopt. Stuur bijvoorbeeld:
“De volgende redenen doen mij vermoeden dat er een probleem is met de aankoop […] Wat er precies aan de hand is weet ik nog niet, maar dat ga ik onderzoeken. Graag treed ik in overleg over een oplossing.”

 

Kwestie uitgelicht

Mr. Frank Kuiper
Opzegging? Goed lezen!

Mr. Frank Kuiper

Als je een overeenkomst opzegt, formuleer de opzegging dan eenduidig. En krijg je te maken met een opzegging? Lees heel goed wat de klant precies opzegt. Door een… Verder lezen

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Welke algemene voorwaarden?

Mr. Judith Kruidhof-Stam

Het blijft lastig: de kleine lettertjes. En als je ze hebt gelezen, welke zijn dan van toepassing als beide partijen verwijzen naar hun eigen voorwaarden? Een battle… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Bekritiseerde Wet arbeidsmarkt in balans ingediend

Mr. Ingrid Bouwman

Ondanks felle kritiek van (onder meer) de Raad van State, heeft minister Koolmees het pakket van maatregelen van de Wet arbeidsmarkt in balans op 7 november 2018… Verder lezen

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Niet klagen, maar vragen

Mr. Judith Kruidhof-Stam

De systematiek van het aanbestedingsrecht verplicht potentiële inschrijvers om proactief te handelen. Het is dus aan de inschrijver om tijdig vragen te stellen,… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Cherry picking en de overgang van onderneming

Mr. Ingrid Bouwman

Wordt een faillissement voorafgegaan door een pre-pack? En neem je als doorstarter de activa en activiteiten over? Dan kan er sprake zijn van een overgang van onderneming.… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Geen prestatie verrichten, toch geld ontvangen

Mr. Frank Kuiper

U kent ze wel: langlopende overeenkomsten met afvalinzamelaars. Maar wat gebeurt er als je tussentijds opzegt en de containers dus niet meer geleegd hoeven te worden?… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Iemand ontslaan wegens diefstal? Wees dan snel (én blijf eerlijk)

Mr. Ingrid Bouwman

Krijgt u te maken met een situatie die reden kàn zijn voor ontslag op staande voet? Dan is het zaak dat u direct in actie komt. Anders heeft u kans dat het ontslag… Verder lezen

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Duurovereenkomst? Denk ook aan de afloop

Mr. Judith Kruidhof-Stam

Overeenkomsten zijn er in vele soorten en maten. Voor een bepaald project, voor een bepaalde opdracht of voor een langere termijn. Die laatste zijn de zogenoemde… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Afspraak is afspraak – met of zonder personeel

Mr. Frank Kuiper

Steeds meer ondernemers merken dat het lastig kan zijn een klus af te maken omdat er te weinig goed personeel voorhanden is. Ook Liander merkt dat. Maar kan dat… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Aannemer laat gebouw instorten, en hoeft maar 25% van de schade te betalen

Mr. Frank Kuiper

Een landbouwbedrijf in het zuiden van het land liet in de aardappelschuur een keerwand met ventilatoren bouwen. De aannemer rekende hier € 57.475,- voor. Een dag… Verder lezen

 
(c) 2018 Jager Kuiper advocaten | Ontwerp: fwd concept

Jager Kuiper advocaten
Bevrijdingsweg 1, Hattem
(038) 444 99 88