Verrekening

Hoe werkt verrekenen nou precies? Wat zijn de eisen die de wet stelt, wat is handig en hoe zit het met verrekening in faillissement? In ieder geval geldt: verrekening is een handig hulpmiddel - maar het is wel zaak goed na te denken over het moment van inzetten.

De wet
De wet stelt een aantal eisen aan verrekening. Er moet sprake zijn van twee personen of bedrijven die wederkerig met elkaar schuldenaar zijn. De te vorderen prestatie moet beantwoorden aan de schuld, de schuldenaar moet bevoegd zijn de schuld te betalen, en de vordering moet door de schuldenaar afdwingbaar zijn. En de schuldenaar moet aan zijn schuldeiser verklaren dat hij zijn schuld met een vordering verrekent. Pas dan gaan beide verbintenissen teniet. Houd dus in de gaten dat er pas sprake is van verrekening, zodra dit medegedeeld is aan de wederpartij. Gewoon zeggen: ‘ja maar ik heb ook nog een vordering’, is niet genoeg.

Bij faillissement
Ook in faillissementssituaties kan verrekend worden. Daarbij is het van belang dat beide schulden zijn ontstaan vóór de datum van het faillissement, of dat de handelingen voor de faillietverklaring zijn verricht. Verrekening is dan een krachtig middel waarmee de financiële schade van een faillissement enigszins beperkt kan blijven.

Vaak wordt een beroep op verrekening pas gedaan bij wijze van verweer. Dat kan handig zijn. Het is denkbaar dat de wederpartij niet volledig op de hoogte is van de vorderingen die de schuldenaar heeft. Bijvoorbeeld als de curator zojuist de administratie onder zich heeft genomen van het failliete bedrijf.

 

Kwestie uitgelicht

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Niet klagen, maar vragen

Mr. Judith Kruidhof-Stam

De systematiek van het aanbestedingsrecht verplicht potentiële inschrijvers om proactief te handelen. Het is dus aan de inschrijver om tijdig vragen te stellen,… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Cherry picking en de overgang van onderneming

Mr. Ingrid Bouwman

Wordt een faillissement voorafgegaan door een pre-pack? En neem je als doorstarter de activa en activiteiten over? Dan kan er sprake zijn van een overgang van onderneming.… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Geen prestatie verrichten, toch geld ontvangen

Mr. Frank Kuiper

U kent ze wel: langlopende overeenkomsten met afvalinzamelaars. Maar wat gebeurt er als je tussentijds opzegt en de containers dus niet meer geleegd hoeven te worden?… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Iemand ontslaan wegens diefstal? Wees dan snel (én blijf eerlijk)

Mr. Ingrid Bouwman

Krijgt u te maken met een situatie die reden kàn zijn voor ontslag op staande voet? Dan is het zaak dat u direct in actie komt. Anders heeft u kans dat het ontslag… Verder lezen

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Duurovereenkomst? Denk ook aan de afloop

Mr. Judith Kruidhof-Stam

Overeenkomsten zijn er in vele soorten en maten. Voor een bepaald project, voor een bepaalde opdracht of voor een langere termijn. Die laatste zijn de zogenoemde… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Afspraak is afspraak – met of zonder personeel

Mr. Frank Kuiper

Steeds meer ondernemers merken dat het lastig kan zijn een klus af te maken omdat er te weinig goed personeel voorhanden is. Ook Liander merkt dat. Maar kan dat… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Aannemer laat gebouw instorten, en hoeft maar 25% van de schade te betalen

Mr. Frank Kuiper

Een landbouwbedrijf in het zuiden van het land liet in de aardappelschuur een keerwand met ventilatoren bouwen. De aannemer rekende hier € 57.475,- voor. Een dag… Verder lezen

Mr. Ingrid Bouwman
Spijtoptanten: u kunt er spijt van krijgen!

Mr. Ingrid Bouwman

Het komt regelmatig voor. Een werknemer vertrekt om zijn geluk elders te beproeven, maar het gras bleek niet zo groen als gehoopt. En hij vraagt u, zijn oude werkgever,… Verder lezen

Mr. Judith Kruidhof-Stam
Mondelinge afspraken gaan vaak goed, totdat…

Mr. Judith Kruidhof-Stam

We horen het zo vaak, partijen die mondeling zaken doen. Maar als er gedoe komt, vraagt de wet in sommige gevallen een schriftelijkheidsvereiste. Zorg dus dat bepaalde… Verder lezen

Mr. Frank Kuiper
Pas op met reclametermijn

Mr. Frank Kuiper

In de meeste algemene voorwaarden staan reclametermijnen genoemd. Hierin is vastgelegd binnen welke termijn er geklaagd kan worden. Als u die termijn laat verstrijken,… Verder lezen

 
(c) 2018 Jager Kuiper advocaten | Ontwerp: fwd concept

Jager Kuiper advocaten
Bevrijdingsweg 1, Hattem
(038) 444 99 88