Engelse chauffeurs krijgen ander loon

Een paar weken geleden was er een kwestie tussen de FNV en een werkgever. De FNV was van mening dat een werkgever de cao niet goed toepaste, omdat een aantal werknemers niet volgens de cao betaald kreeg. FNV startte daarop een kort geding en eiste loon. FNV kreeg geen gelijk. Ook in hoger beroep wees het Hof de vorderingen af. Dat heeft alles te maken met het gewoonlijk werkland.

Casus
De werkgever is een in Nederland gevestigde onderneming met zo’n 175 werknemers. 11 hiervan zijn chauffeurs die de Engelse nationaliteit hebben én in Engeland wonen. Hoewel in de arbeidsovereenkomst een rechtskeuze voor Engels recht is gemaakt, moet de rechter toetsen of de werknemers hierdoor niet meer onder de Nederlandse cao vallen.

Gewoonlijk werkland…
Belangrijk criterium bij die toetsing is het gewoonlijk werkland. Dat gaat over de vragen: waar worden de verplichtingen jegens werkgever vervuld? Vanuit waar worden de instructies gegeven? Waar bevinden de arbeidsmiddelen zich? In welke plaatsen wordt er gelost? En, naar welke plaats keert de werknemer terug na zijn opdrachten?

… is Verenigd Koninkrijk 
Hoewel de chauffeurs vanuit Nederland geïnstrueerd worden en er met Nederlandse kentekens gereden wordt, zijn er meer aanknopingspunten die wijzen richting het Verenigd Koninkrijk. Daarom oordeelde de rechter dat het gewoonlijk werkland niet Nederland is, maar het Verenigd Koninkrijk. De werkgever staat daarmee in zijn recht om de Engelse chauffeurs anders te belonen dan hun Nederlandse collega’s.

Lees hier de uitspraak.

 

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.