Geen prestatie verrichten, toch geld ontvangen

U kent ze wel: langlopende overeenkomsten met afvalinzamelaars. Maar wat gebeurt er als je tussentijds opzegt en de containers dus niet meer geleegd hoeven te worden? Moet je dan toch de maandelijkse termijnen volledig blijven betalen? Volgens het Gerechtshof-Arnhem niet. Het stelt dat 30% van het totaalbedrag mag worden afgetrokken.

Geld voor niets?
Een horecagroothandel sloot een overeenkomst met Van Gansewinkel voor een tweetal afvalcontainers. Deze containers zouden 60 maanden lang één keer per week geleegd worden. Na drie jaar kwam het tot een einde. Van Gansewinkel stuurde vervolgens een factuur waarin Van Gansewinkel 60% van de nog te factureren bedragen in rekening bracht. Totaal EUR 2.870,90. Daar was de horecagroothandel het niet mee eens. De containers waren allang opgehaald door Van Gansewinkel. Bovendien is Van Gansewinkel een groot bedrijf dat hier geen last van zou hebben. Betalen zou betekenen dat Van Gansewinkel geld kreeg voor niets doen!

De uitspraak
Daar ging het Gerechtshof niet in mee. Van Gansewinkel heeft heel veel lopende overeenkomsten, en heeft ook te maken met veel vaste kosten. Die vaste kosten lopen door. Flexibele kosten niet. Het Gerechtshof vindt 30% aan flexibele kosten reëel. Omdat Van Ganswinkel feitelijk al 40% in mindering heeft gebracht, moet het horecabedrijf de slotnota dus gewoon betalen.

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.