Gefixeerde schadevergoeding? Wacht er niet mee!

Stel: uw werknemer heeft u een dringende reden gegeven om hem op staande voet te ontslaan. Dan kunt u gefixeerde schadevergoeding vorderen. Of: uw werknemer zegt plots op en vertrekt zonder de wettelijke opzegtermijn in acht te nemen. Ook dan kunt u als werkgever de gefixeerde schadevergoeding vorderen. En uw werknemer kan hetzelfde doen, als u het contract per direct opzegt. De gefixeerde schadevergoeding is het loon over de opzegtermijn die in acht genomen had moeten worden.

Bovenstaande situaties zijn altijd bijzondere situaties. En situaties waarin mensen vaak niet denken aan deze vorm van schade - laat staan aan de keiharde vervaltermijn van twee maanden. Die onbekendheid met de regels en de vervaltermijn wordt nogal eens ingezet bij strategische procesvoering.

Haken en ogen
Aan het vorderen zitten wel een paar haken en ogen. Stel: u ontslaat een medewerker op staande voet, en die werknemer vecht dit tijdig aan door binnen twee maanden een verzoekschrift in te dienen. De meeste werkgevers vorderen pas schadevergoeding als de werknemer zijn verzoekschrift inlevert, als tegeneis. Maar als de werknemer tot de laatste dag van de geldende termijn wacht om het verzoekschrift in te dienen, dan bent u als werkgever te laat met het vorderen van de gefixeerde schade. Voor beiden geldt namelijk een vervaltermijn van twee maanden.

Meteen vorderen dus
Dus wilt u de schade vorderen? Wacht dan niet tot het moment dat de werknemer een procedure start. Dezelfde termijn geldt trouwens ook voor de situatie waarin uw werknemer vroegtijdig opzegt en vertrekt zonder opzegtermijn. Ook dan dient uw verzoekschrift binnen twee maanden bij de kantonrechter te zijn ingediend.

 

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.