Klant bij een failliet bedrijf? Meld je bij de curator!

Het is met curatoren net als met deurwaarders: iedereen snapt dat ze nodig zijn, maar het liefst heb je er niet te veel mee te maken. En tegelijk is het soms verstandig om juist wél zelf contact te zoeken. Ingrid Willems, advocaat en curator, vertelt erover.

Wanneer krijg je als consument met een curator te maken?

‘In ieder geval als er een bedrijf failliet gaat waar jij klant bij bent. Op dat moment wijst de rechter een curator aan, die als taak heeft om álle belangen te behartigen. Dus ook de jouwe. Dat is vooral interessant als er nog unfinished business is. Bijvoorbeeld als je je fiets naar de fietsenmaker had gebracht voor een reparatie, en de fietsenmaker failliet gaat. Dan zit de deur op slot, en moet je langs de curator om je fiets terug te krijgen. Of als je een aanbetaling hebt gedaan voor een nieuwe keuken, en de keukenzaak omvalt.’

Krijg ik dan mijn geld terug van de curator?

‘Nou …heel misschien. Daarvoor moeten er voldoende tegoeden zijn in de failliete boedel, en die kans is niet heel groot. Bovendien sta je als klant niet vooraan in het rijtje schuldeisers. Het UWV, de verhuurder van het bedrijfspand en de Belastingdienst komen bijvoorbeeld allemaal eerst, volgens de wet.’

Waarom zou ik me dan toch moeten melden?

‘Omdat de curator dan in ieder geval weet dat je bestaat. Vaak is de administratie bij failliete bedrijven niet helemaal op orde, dus kan het zomaar zijn dat je anders overgeslagen wordt. En bovendien kan de curator je misschien wel op andere manieren helpen. Als een doorstart mogelijk is, krijg je niet je aanbetaling terug, maar mogelijk wel je keuken geleverd. En die kans bestaat ook als de opdracht doorverkocht wordt. Zelf heb ik ooit het faillissement van een keukenzaak afgerond waarbij dat allemaal niet mogelijk was. Maar die zaak was wel aangesloten bij een brancheorganisatie met een garantieregeling. Daar hebben we alle bekende gedupeerden toen op gewezen, en dat vergrootte de kans dat zij het geld van hun aanbetaling terugkregen behoorlijk.’

Hoe meld ik me eigenlijk bij een curator?

‘Dat verschilt per curator. Maar het begint ermee dat je weet bij wie je moet zijn. Dat kun je vinden op rechtspraak.nl, in het Centraal Insolventieregister. En het wordt ook altijd vermeld bij de Kamer van Koophandel. En als je daar dan de naam van iemand van ons kantoor ziet staan, heb je geluk. Wij hebben op de website heel duidelijk beschreven hoe je een vordering aan kunt melden, en wat je allemaal mee moet sturen. Als je je meldt, kom je vanzelf in het dossier. Dat maakt ons werk ook gemakkelijker. Dus: meld je! Dan help je jezelf én de curator.’

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.