Opzegging? Goed lezen!

Als je een overeenkomst opzegt, formuleer de opzegging dan eenduidig. En krijg je te maken met een opzegging? Lees heel goed wat de klant precies opzegt. Door een misverstand tussen hostingbedrijf Hostway en het bedrijf Justitio Zuid waren plots 15 domeinnamen kwijt. Was Justitio Zuid onduidelijk of heeft Hostway niet goed gelezen?

De opzegging
Justitio Zuid had hostingcontracten voor 217 (!) domeinnamen bij Hostway. En Justitio besluit ze allemaal op te zeggen, waarschijnlijk omdat het naar een andere partij wil overstappen. Dus het bedrijf stuurt een fax naar Hostway:

‘Met deze fax bevestig ik dat ik alle onderstaande domeinnamen wens op te zeggen op het einde van de registratieperiode. Ik wens dus ALLE domeinnamen in mijn account niet te verlengen via Hostway bv op de vervaldatum. Gelieve goede ontvangst van dit schrijven te bevestigen via email.’

In de fax zit ook een lijst met alle domeinnamen. Bij iedere domeinnaam staat onder het kopje ‘vervaldatum’ een datum, lopend van 14 februari 2011 tot 2 januari 2018.

De verdwenen domeinnamen
Wat doet Hostway? Die trekt op één dag van alle domeinnamen de registratie en hosting in. Daar was Justitio Zuid niet blij mee en klopt aan bij Hostway. Die activeert de domeinnamen weer, maar 15 domeinnamen zijn niet meer terug te vinden.

De procedure
Er ontstaat een procedure met als inzet de vraag hoe de opzegging moet worden uitgelegd. Alles in één keer of alles per afloopdatum? Het gerechtshof in Amsterdam oordeelt net als iedereen die goed heeft gelezen: per afloopdatum. De procedure gaat nog verder, maar enkel nog over de hoogte van de schadevergoeding.

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.