Sneeuw, pandemie: verdeel het risico op overmacht

Als ondernemer doet u wat u kan om uw klanten tevreden te houden. Maar wat als u uw afspraken echt niet kunt nakomen? Of als u te maken krijgt met een leverancier die laat weten dat het écht niet lukt om op tijd te leveren?

Overmacht, zeggen we dan al snel. En: dat konden we tevoren niet weten. De vraag is uiteindelijk: wie draagt het risico en daarmee de kosten als een overeenkomst niet (goed) wordt nagekomen? De wet biedt de mogelijkheid om het risico op ‘overmacht’ te verdelen. U kunt van tevoren vastleggen welke omstandigheden overmacht opleveren, en ook welke situaties níet als overmacht gelden. In juridische termen heeft  u die omstandigheden dan ‘voorzien’ in het contract. Dat wil zeggen: u heeft er afspraken over gemaakt. Situaties die vaak worden benoemd zijn stakingen, uitzonderlijk slecht weer, of leveringsproblemen eerder in de keten.

Er zijn al (grote) ondernemingen die hun voorwaarden zo hebben aangepast, dat een pandemie zoals we die nu meemaken is ‘voorzien’. Het is natuurlijk niet mogelijk om alles tevoren te regelen, maar u zou wel kunnen nagaan van welke externe factoren uw onderneming afhankelijk is. En met die ogen naar uw eigen algemene voorwaarden kijken, én die van uw zakelijke relaties.

Deze website gebruikt cookies om ervoor te zorgen dat u de beste mogelijke ervaring krijgt op deze website.